October 20, 2010

Coccinellidae a.k.a Ladybird

Coccinellidae atau ‘ladybird’ atau kumbang kecil atau kumbang kura-kura merupakan antara serangga kegemaran saya ketika kecil dahulu. Bentuknya yang membujur bulat berbadan merah dihiasi dengan tompokan kecil bersambung dengan kepala hitamnya yang bersesungut menyebabkan saya sentiasa mencarinya ketika bermain di rimbunan rumput. Lazimnya apabila terjumpa dengan kumbang kecil menawan ini saya akan biarkan ia merayap di atas badan saya sambil berbangga-bangga dengan kawan-kawan.

Tempoh hari, isteri saya membuat coklat buatan sendiri dan dibentukkan coklat itu kepada kumbang kecil berwarna merah jambu. Kenangan di atas terimbau dan saya sendiri sudah tidak pasti sudah berapa lama saya tidak berjumpa dan bermain dengan kumbang kecil ini. Di rumah inilah saya dibesarkan dan di rumah ini jugalah saya berlari-lari mengejar kumbang kecil ini tetapi itu semua ketika saya kecil lagi. Belum baligh pun.

Ke manakah si kumbang kecil ini? Saya ingin sekali berkongsi kenangan manis saya ketika kecil dengan anak-anak saya namun tanpa kehadiran si kumbang kecil pasti saya tidak bisa melakukannya. Jika kumbang kecil ini sudah hilang di kawasan rumah saya maka ini mungkin bukti betapa dahsyatnya pembangunan fizikal tidak terbatas sehingga merentap hak kumbang kecil untuk hidup sekaligus melenyapkan keceriaan anak-anak kecil zaman milineum kini yang ingin bermesra dengan alam.


2 comments:

  1. adakah kita sangat tidak prihatin pada alam sekitar???

    ReplyDelete
  2. Tuan Amin ; bagi saya, kita mengambil sikap 'tidak peduli' atau cakap orang putihnya, taking things for granted.

    ReplyDelete