October 22, 2010

Pemungut Sampah

Di dalam kesesakan lalu lintas yang saban hari warga kota tempuhi, saya dan kuda besi merah saya berhenti di Bulatan Sungai Besi bersebelahan dengan kilang roti Federal Bakery yang semakin sukar saya temui. Sabar menanti peluang untuk menyeberang jalan.

Muncul sebuah lori sampah dari sebelah kanan, perlahan sahaja. Memikirkan anak isteri yang mungkin meratap hiba melihat jenazah saya dengan kepala yang hancur saya nantikan saat yang lebih sesuai. Di ruang kokpit lori itu ada 3 orang lelaki pertengahan usia sedang berbual-bual sehingga salah seorang daripada mereka tersenyum-senyum mendengar celoteh rakannya.

Saya kaget, "Eh, ada seorang lagi di belakang kepala lori."

Seorang anak muda, kurus badannya berdiri sambil menutup hidungnya dengan sehelai tuala 'Good Morning'. Hanyir bau sampah hasil kerja warga kota pasti menusu-nusuk kuat hidungnya. Agaknya dia pekerja baru yang sedang melalui saat suai kenal dengan para seniornya atau ruang kokpit itu hanya muat-muat untuk 3 orang sahaja.

Satu perasaan bangga tersemai di hati saya terhadap anak muda itu. Dia memang pemungut sampah yang diletakkan jauh di bawah kelas masyarakat tapi dia bukan pemimpin yang diagung namun bobrok akhlaknya ataupun penagih dadah yang kemas penampilannya tetapi penghancur anak bangsa.

Dia memang pemungut sampah yang dikelilingi hanyir sampah dan busuknya sisa makanan kerana wangin dan harumnya sudah menusuk ke hidung Tuhan.

No comments:

Post a Comment