October 27, 2010

Arak

Pada suatu malam saya melangkah masuk ke kedai 24 jam, 7-Eleven (7-Sebelas). Tekak terasa amat kering lalu peti sejuk kedai tersebut tempat pertama saya tuju. Saya mengambil sedikit masa untuk memilih air, dari satu pintu peti sejuk ke satu pintu saya buka.

Di hujung sana seorang warga Indonesia pantas membuka pintu peti sejuk yang paling hujung lalu mengeluarkan 3 botol besar yang kacanya berwarna hitam dan label botolnya berwarna biru bertulisan emas dan ada lukisan kepala harimau di sana. Tiba-tiba satu daripada botol-botol tersebut tergelincir daripada pegangnya.

"Prangg...." bunyi kaca botol hitam itu pecah. Air berwarna kuning jernih persis air kencing itu mengalir perlahan ke arah saya. Cepat-cepat saya beralih tempat.

Dengan pantas seorang pekerja lelaki membawa sebatang mop dan sebaldi air lalu membersihkan serpihan kaca dan air. Wajahnya masam mencuka kerana terpaksa membersihkan arak!

Saya berasa pening, bau masam aral itu menusuk tajam ke hidung saya. Cepat-cepat saya mengambil setin minuman ringan.

Di kaunter, saya berkata dengan wajah kelat-kelat masam, "Bau arak sangat busuk, bersihkanlah betul-betul ya!"

Gadis kaunter menarik sedikit mukanya, "Bau macam itu pun ada orang yang sanggup minum, ishhh, saya tidak fahamlah."

Di dalam hati saya membalas tidak terkeluar di lidah saya, "Kamu bekerja di sini pun ada sahamnya juga."

Namun, saya bersetuju dengan kata-kata gadis kaunter itu. Lalu saya teringat larangan Allah terhadap arak di dalam Surah Al-Maidah ayat 90 iaitu :

"Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya meminum arak, berjudi, Qurban untuk patung berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu memperolehi kejayaan."

Arak itu adalah ibu kejahatan.

No comments:

Post a Comment