August 18, 2010

Kuih-Muih

Ketika saya masih kecil-kecil dahulu pada bulan Ramadhan apabila petang dan tiba-tiba kedengaran ibu saya memanggil panjang itu bermakna ada dua perkara yang ingin disuruhnya iaitu pergi ke kedai runcit berdekatan atau menghantar kuih-muih ke rumah jiran tetangga. Jika kuih yang perlu dihantar maka dua tiga kali saya berulang alik dari rumah ke rumah jiran. Menariknya, saya pasti pulang bukan dengan tangan kosong, ada sahaja balasan yang diberikan.

Kesan jangka pendeknya adalah kami sekeluarga pada petang itu akan berbuka dengan pelbagai jenis kuih, kesan jangka panjangnya terhubung hubungan kejiranan yang mesra sekali sehinggalah ke hari ini.

Sayang sekali saya lihat fenomena ini sudah tidak ada sekarang. Masing-masing lebih senang membeli kuih di bazar Ramadhan dan makan sendiri-sendiri. Tidak ada usaha dalam merapatkan lagi hubungan kejiranan.

Nampaknya semakin maju kita, semakin renggang hubungan kita dengan para jiran. Bukankah salah satu akhlak Islam itu adalah berbaik-baik dengan jiran. Jika tidak mampu membuat kuih sendiri, apa salahnya beli kuih banyak sedikit dan berkongsi bersama jiran kita.

No comments:

Post a Comment