July 26, 2010

Ramadhan

Ramadhan akan tiba. Umat Islam di Malaysia dijangkakan akan memulakan Rukun Islam yang ketiga ini bermula dari 11 Ogos 2010. Bulan Ramadhan adalah bulan yang mulia dan penuh dengan keistimewaan-keistimewaan yang tersendiri yang tidak terdapat di dalam bulan lain seperti Lailatul-Qadar seperti yang disebut oleh Junjungan kita Rasullullah s.a.w :


“Sesungguhnya telah datang kepadamu bulan Ramadhan bulan yang diberkati, di mana Allah telah memfardhukan ke atasmu puasa. Dibuka padanya pintu-pintu syurga dan ditutup padanya pintu-pintu neraka, ditambat padanya syaitan-syaitan. Padanya satu malam lebih baik daripada seribu bulan, siapa yang dihalang kebaikannya sebenarnya dia telah dihalang kebaikan yang banyak.” (Ahmad, al-Nasa’ie daripada Abu Hurairah).


Betapa istimewanya Ramadhan. Manakala Allah telah memerintahkan kewajiban berpuasa itu melalui Surah Al-Baqarah – 183 :


“Wahai orang-orang yang beriman kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu supaya kamu bertakwa.”


Saya mula berpuasa seawal usia 7 tahun dan ini bermakna sudah suku abad saya menunaikan kewajiban saya ini. Muhasabah saya ke atas diri ini untuk ibadah puasa pada tahun ini adalah asas puasa saya ini berdasarkan keimanan dan ketakwaan saya kepada Allah ataupun saya hanya mengikut ritual atau kebiasaan masyarakat Islam?


Ya Allah, tetapkan hatiku ini untuk Ramadhan tahun ini ibadah puasaku ini adalah semata-mata keranaMu Ya Allah. Seandainya puasa-puasaku yang dahulu bukanlah keranaMu, ampunkanlah dosa-dosaku Ya Allah di atas kelalaian hambaMu ini.


Nota : Berselawatlah ke atas Nabi Muhammad S.A.W apabila mendengar atau membaca namanya.

No comments:

Post a Comment