July 24, 2010

Catatan Pertama

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang.

Assalamualaikum,

Terima kasih kepada pembaca budiman yang sudi menjenguk blog yang tidak seberapa ini. Dalam zaman serba pantas ini, blog mungkin sudah tidak signifikan bagi sesetengah orang namun blog tetap mempunyai peranannya yang tersendiri walaupun dengan kehadiran perisian yang hebat-hebat seperti Facebook, Friendster mahupun Twitter.

Blog adalah satu catatan yang lahir daripada hati, pengetahuan penulisnya, emosi mahupun penyebaran maklumat-maklumat yang tertentu. Saya kira ini sukar didapati dalam Facebook mahupun Twitter. Malahan apabila saya bertanya kepada seseorang apa itu Twitter, dia menjawab ringkas, “Twitter itu mikro-blogging.”

Maka saya kira blog itu masih ada tempatnya lagi di dunia siber ini. Malahan jika saya secara peribadi melihat ke belakang kembali, blog ini adalah blog saya yang ketiga. Saya sudah padamkan blog pertama, saya kira saya ingin biarkan sahaja blog kedua dan ingin menulis dengan blog terkini saya ini. Mengapa saya gagal dalam dua blog yang awal itu?

Saya ingin menjadi orang lain. Mula-mula, saya hanya ingin menjadikan blog orang lain itu contoh dan tanpa sedar saya terikut-ikut gaya mereka. Akhirnya saya terperangkap dan kini saya ingin menjadi diri saya sendiri, menulis berdasarkan pengetahuan, pendapatan mahupun emosi saya. Semoga apa yang saya bakal tulis nanti akan menjadi panduan pembaca budiman sekali dalam memandu kehidupan yang fana ini.

Ya Allah, semoga penulisan blogku ini menjadi satu ibadah kepada diriku dan mendatangkan manfaat kepada yang lain. Amin.

Bertemu lagi.

Sunardi Maulan

No comments:

Post a Comment