July 28, 2010

Jadual Juadah Ramadhan

Assalamualaikum,

Bulan puasa pun ada kesan negatifnya jika tidak kena pada caranya. Bulan puasa juga boleh menjadi medan tarbiah menguatkan lagi nafsu bukannya melemahkan nafsu melalui berlapar. Bulan puasa juga boleh menyebabkan seseorang itu kering poketnya sebelum tibanya hari raya.

Tanpa kawalan yang betul perbelanjaan kita pada bulan puasa akan meningkat bukannya sedikit tetapi banyak dan antara puncanya adalah perbelanjaan kita ke atas makanan atau juadah berbuka puasa kita. Maklumlah selepas lapar sehari, ikan bilis goreng yang selalunya dipandang sebelah mata pada bulan-bulan biasa pun boleh menjadi sedap. Kerana itulah salah satu tip sebelum beli belah adalah dengan mempastikan perut kita sudah kenyang terlebih dahulu agar kita tidak rambang mata sehinggalah berbelanja melebihi keperluan. Tetapi di bulan puasa tidak memungkinkan kita melakukan tip tersebut.

Oleh itu apa salahnya kita merancang apakah juadah berbuka puasa sehinggalah waktu bersahur sebelum bulan puasa lagi. Rancanglah lauk utama untuk dimasak atau dibeli, berapa jenis kuih yang ingin dirasai sehinggalah kepada lauk bersahur. Selepas itu disiplinkanlah diri untuk mengikut perancangan tersebut. Namun begitu, usahlah merancang apabila kita sudah masuk bulan Ramadhan lebih-lebih lagi apabila kita sudahpun melawat Bazar Ramadhan kerana perancangan itu pastiya sudah dipengaruhi dengan juadah yang telah telah kita lihat di Bazar Ramadhan tersebut.

Di samping itu, tetapkan kos yang kita sanggupi jika kita merancang untuk berbuka sekali dua di hotel-hotel ataupun restoran sekiranya ada. Dengan perancangan menu yang rapi maka saya kira tidaklah menjadi satu kesalahan kepada kita untuk makan di tempat-tempat yang sebegitu rupa. Dalam 30 hari berpuasa dan berbuka dengan makanan yang sederhana maka jadikanlah sehari dua kita makan sedap-sedap sedikit.

Semoga puasa kita semua akan lebih diberkati oleh Allah pada tahun ini.

1 comment:

  1. salam,
    semoga ramadan tahun ini menjadi yang terbaik untuk kita semua..insya Allah

    ReplyDelete