June 15, 2011

Dengan Siapa Kita Bertawakal?

“Engkau percaya rezeki itu daripada siapa?” tanya sahabat saya ketika sedang enak-enak menikmati nasi lemak dan milo ‘O’ panas di Kampung Baru.

“Tentulah dari Allah,” balas saya yakin.

“Aku nak kau berhenti kerja esok, boleh?”

“Gila apa kau? Bagaimana aku hendak beri anak bini aku makan?” cepat-cepat saya meningkah saranannya. Ada senyuman sinis di wajahnya.

“Jadi sekarang kau sebenarnya percaya rezeki itu daripada Allah atau majikan kau?” sahabat saya menyambung pertanyaannya. Saya terdiam, mata rasa berpinar-pinar, jantung berdegup kencang dan terasa peluh memercik di dahi.

“Ini soal akidah,” bisik hati ini.

“Kalau engkau percaya rezeki itu daripada Allah, apapun yang terjadi atau apapun yang hendak engkau buat, pergantungannya adalah kepada Allah bukan kepada apa-apa perantara. Majikan atau sesiapa sahaja adalah perantara sahaja,” sambung sahabat saya itu lagi melihatkan saya terdiam lama.

Pertemuan kami pagi itu yang pada asalnya adalah untuk bertanya khabar selepas lama tidak bertemu menjadi perbualan mencambah pemikiran tentang hakikat rezeki, perubahan sikap dan berani menghadapi risiko.

Saya juga kini mula menyemak semula hakikat tawakal yang sebenar.

No comments:

Post a Comment