June 22, 2011

Jangan Membaca Ketika Memandu

Statistik kemalangan jalanraya dari Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) untuk tahun 2010 menunjukkan peningkatan ketara daripada 397,330 pada tahun 2009 kepada 414,421 pada tahun 2010. 6,260 daripadanya merupakan kemalangan maut. Jumlah kematian pula 6,872. Tinggi bukan untuk sebuah negara sekecil kita?

Banyak punca kemalangan. Mabuk, cuai ketika memandu, tidak mematuhi lampu isyarat atau papan tanda, mengantuk dan memandu laju adalah antara punca utama kemalangan. Saya kira PDRM, JKJR, JPJ malahan para pemimpin sudah jenuh bercakap dan mengingatkan kita semua tentang ini semua. Namun masih ramai yang lalai.

Petang tadi, saya menyaksikan sendiri seorang lelaki yang memandu sebuah SUV buatan Jepun leka membaca komik di dalam kesesakan jalanraya. Saya yang ingin menyelit di antara keretanya dan sebuah lori kecil pun teragak-agak melihatkan 70% tumpuannya lebih kepada komik itu. Ingin sahaja rasanya kaki ini menyepak pintu keretanya untuk menyedarkan perbuatan bahayanya itu. Dasar pemandu yang mementingkan diri sendiri.

Saya tidak pasti implikasinya jika saya meneruskan keinginan saya itu. Tapi jika itu boleh menjadi amalan semua pengguna jalanraya seperti mengetuk cermin kereta pelaku kesalahan, menjerit ke arahnya atau apa sahaja yang boleh menyedarkannya apa salahnya bukan? Ini sepak kereta sebab geram kena saman polis atau setelah berlakunya kemalangan.

Beringat sebelum kena. Jangan layan SMS, telefon, twitter ataupun Facebook ketika memandu. Ingat, keselamatan jalanraya adalah tanggungjawab kita bersama.

No comments:

Post a Comment