September 9, 2012

Sup Kacang Pea a.ka Green Peas


Kacang pea (green peas) merupakan antara bahan makanan yang saya kurang arif tentang cara memasaknya. Biasanya ia menjadi hiasan dalam sos cendawan untuk pelbagai jenis stik, bahan dalam sayur campur, sup atau dimakan begitu sahaja dengan hirisan bawang dan perahan lemon.

Hari ini entah bagaimana laju sahaja tangan saya mencapai setin kacang pea dari almari barangan kedai. Setelah beli barulah terfikir-fikir bagaimana hendak memasaknya. Segera meng’google’ dan tertarik dengan resepi mudah daripada sebuah blog.

Rupa-rupanya kacang pea punya banyak khasiat. Antaranya adalah agen antioksida dan anti radang  yang baik. Pengambilannya yang berkala dengan kekacang yang lain mengurangkan risiko barah perut. Ini semua adalah kerana kandungan coumestrolnya.  Lebih menarik lagi, walaupun ia makanan yang rendah lemak dan kaya serat, ia juga kaya dengan Omega-3 dan Omega-6 berasaskan tumbuhan yang terbukti baik untuk kesihatan kita semua. Malahan ia kaya dengan dengan beta-karotena dan Vitamin E.

Yang pastinya, cubaan saya memasak sup kacang pea hari ini ternyata berbaloi dan pastinya menjadi salah satu bahan makanan yang akan saya masukkan dalam diet harian saya.

No comments:

Post a Comment