September 28, 2011

Dakwah Yang Keliru

Sejak akhir-akhir ini saya ternanti-nanti hari Rabu malam Khamis untuk menonton filem Indonesia di Saluran 106. Baru sebentar tadi saya menonton Syahadat Cinta arahan Gunawan Paggaru. Kisah yang indah apatah lagi dengan sinematografi yang menarik.

Dalam babak-babak akhir hasil perseteruan dalam diam yang memuncak, saya menjadi kurang senang dengan adegan yang dipertontonkan. Apabila Iqbal (Arif Rahman) yang sedang cuba memulihkan Pricilia (Cantika Atmanagara) daripada pengsannya yang lari sehingga ke pesantren tempat Iqbal belajar daripada seksaan keluarganya akibat keputusannya memeluk agama Islam, laungan-laungan desakan agar Iqbal direjam kerana berkhalwat mula kedengaran. Semudah itukah menjatuhkan hukuman rejam?

Namun dalam Syahadat Cinta ini, desakan rejam tidak seberat seperti yang digambarkan di dalam kisah Perempuan Berkalung Sorban (arahan Branong Bramantyo) kerana Iqbal tetap dibawa ke muka pengadilan yang dihakimi oleh kiyai-kiyainya. Di dalam kisah Perempuan Berkalung Sorban, Anissa (Revalina S Temat) telah ditangkap basah dengan Khudori (Oka Antara) oleh penghuni pesantren. Malangnya tanpa pengadilan yang belum sempat dijalankan, mereka berdua terus dijatuhkan hukuman rejam atas tuduhan zina dan benar batu-batu direjamkan ke arah mereka. Mujurlah mereka diselamatkan oleh ibubapa Anissa yang juga merupakan pengasas pesantren itu.

Satu gambaran yang jauh menyimpang dalam kaedah menjatukan hukuman di sisi Islam.

Hukuman rejam, sebatan dan apa jua yang ditetapkan oleh Allah melalui Al-Quran dan ditunjukkan oleh Rasullullah melalui hadisnya menekankan konsep keadilan. Yang menuduh perlu bersaksi dan yang dituduh bersih sebelum sabit kesalahannya. Itulah sebabnya dalam kesalahan zina misalnya, 4 orang saksi diperlukan untuk mendakwa seseorang itu dan jika gagal membawa saksi maka penuduh pula boleh dikenakan hukuman.

Betapa adilnya sistem hukum Allah. Hukum Allah adalah hak mutlak Allah untuk kesalahan tertentu tetapi Allah menjaga keadilannya dengan menetapkan cara untuk mensabitkan kesalahan itu dan Rasulullah menunjukkan caranya, Oleh kerana Allah yang mencipta kita semua, maka hanya Allah yang tahu ubat terbaik untuk hamba-hambanya.

Berbalik kepada filem-filem yang diklasifikasikan sebagai filem Islam atau dakwah.

Pembikin-pembikin filem harus peka dengan tuntutan memberikan perspektif yang sebenar terhadap hukum-hakam Islam. Dengan memberikan gambaran yang sebenar bagaimana keadilan ditegakkan mengikut kacamata Islam maka para penonton dapat dididik dan diberi kefahaman sebenar mengenai keindahan hukum Allah itu. Kesilapan dalam memberikan sesuatu gambaran akan mengundang persepsi negatif seterusnya mungkin membawa kepada penolakan terhadap hukum Allah.

Seterusnya, saya dapati ada kecenderungan menunjukkan perbuatan maksiat itu sendiri seperti meminum arak. Sebagai contoh dalam filem Syurga Cinta arahan Ahmad Idham, adegan yang keterlaluan di dalam disko dengan gerakan wanita seksi menari dan meminum arak telah dipaparkan. Tidak bolehkah ditunjukan babak kesan meminum arak seperti muntah sejurus keluar daripada disko? Salah satu adegan yang sederhana yang hanya menunjukkan keadaan selepas membuat maksiat adalah babak di mana bapa Irham (Mustafa Kamal) ternampak seorang perempuan muda di atas katil anaknya, Irham (Awal Ashaari). Mudah dan ringkas menunjukkan zina telah berlaku di rumah itu dan diredhai oleh bapanya tanpa perlu menunjukkan sebarang perlakuan lucah.

Filem Kita, Wajah Kita adalah slogan yang dilaungkan oleh pejuang-pejuang seni negara. Penggiat-penggiat filem seharusnya lebih kreatif dalam menyampaikan mesej yang positif terutamanya apabila sesebuah filem atau drama itu diklasifikasikan sebagai cerita dakwah Islami. Bimbang, sesebuah filem itu akan membayangkan sejauh mana iman kita.

Sumber Rujukan : Wikipedia.

No comments:

Post a Comment