April 7, 2011

Bola Sepak?

Tidaklah pandai sangat namun tidaklah dikategorikan sebagai kaki bangku.

1988 – Darjah 4B (B itu kerana nama guru kelas adalah Cikgu Baba).


Kawan saya yang rendang-rendang sahaja tingginya berdiri di tengah padang ketika waktu rehat sambil memegang bola. Di belakangnya ada beberapa orang lagi bak juak-juak politik buat sidang akhbar.

“Hari ini cikgu suruh aku pilih pemain untuk mewakili pasukan bola sepak bawah 10 tahun sekolah kita,” ada nada bangga pada suaranya.

Sebentar sahaja satu barisan yang agak panjang dibentuk oleh kawan-kawan yang lain yang kepingin memanjangkan senarai aktiviti luar kelas mereka termasuk saya. Pemilihannya mudah, tendang bola ke arah gol, siapa boleh tewaskan penjaga gol itu maka dia boleh dipertimbangkan ke peringkat seterusnya.

Seorang demi seorang mengambil tendangan. Semakin lama semakin jelas unsur-unsur pilih kasih, neopotisme dan kronisme. Saya masih menyimpan harapan walaupun saya lebih banyak menghabiskan masa di kantin berbanding di padang bola.

Tiba giliran saya. Dub! Bola masuk. Saya pandang kawan saya yang rendang-rendang itu mohon dipertimbangkan.

“Kau sepak tonjol! Maaf!” jerit kawan saya itu tanpa rasa bersalah.

“Aku sepak masuk!” bantah saya.

“Tonjol! Cikgu tidak suka pemain sepak tonjol,” balasnya sambil menjual nama cikgu.

Di mana keadilan?

Apapun, pasukan bawah 10 tahun sekolah kami tidak ke mana tahun itu.

Sumber gambar : http://www.walkingtheamazon.com/2008/09/the-tranquil-ucayali/

No comments:

Post a Comment