March 30, 2011

Sumpah Alif Lam Lam Ha

Ketika kecil apabila berlaku tuduh menuduh di antara satu sama lain, frasa yang paling popular adalah, “Alif, Lam, Lam, Ha! Sumpah kau tidak menipu tadi?” sambil jari telunjuk digerak-gerakkan seolah-olah menulis huruf tersebut di atas badan kawan itu.

Jika kawan itu benar maka akan berlanjutanlah perang mulut silap-silap beradu tenaga, jika sebaliknya akan terdiam. Bagi menutup rasa malu biasanya frasa ini akan terkeluar, “Balik nanti aku cakap sama mak aku, aku cakap sama ayah kau.”

Itu budak-budak. Bersihkan hingus pun tidak habis. Hanya tahu bermain sahaja. Gaduhnya di situ-situ sahaja. Esoknya sudah berbaik-baik semula.

Budak-budak sekarang agaknya pelik tengok orang dewasa sekarang pun lebih kurang sama dengan mereka. Bezanya tidaklah orang dewasa bersumpah dengan huruf Alif, Lam, Lam, Ha. Orang dewasa kini sikit-sikit bersumpah angkat Al-Quran, di masjid malahan sampai masuk televisyen, dapat liputan akhbar lagi. Paling-paling lekeh pun masuk YouTube ataupun ada blogger tolong laporkan.

Bilanya bersumpah? Apabila menuduh sesuatu tanpa ada bukti konkrit. Apabila sudah puas menuduh itu ini dan bersumpah sana sini barulah hendak bawa kes ke mahkamah dengan harapan tuduhan itu dibenarkan.

Budak-budak yang belajar agama jadi pelik. Dalam Al-Quran sudah diajar kalau menuduh sesuatu biarlah ada bukti terutamanya dalam kes-kes yang jelas disebut dalam Al-Quran macam mencuri, membunuh, mimun arak dan berzina. Tapi orang dewasa kini, tuduh dulu, buat sidang akhbar sana sini baru buat laporan polis. Baru dibawa ke mahkamah. Mana satu yang betul? Tanya orang cerdik pandai, ada yang cakap A, ada cakap B dan ada yang C. Pening budak-budak.

Kadang-kadang apabila budak-budak yang main sumpah Alif, Lam, Lam, Ha ini terdengar oleh orang tua maka mereka akan diingatkan, “Jangan suka main sumpah, nanti kena makan sumpah!”



Tidak ada orang hendak tegur orang-orang dewasa yang suka main sumpahkah? Hendak harapkan sesumpah? Kerja sesumpah cuma hendak menyelamatkan dirinya sahaja.



Sikit-sikit sumpah.


Alif, Lam, Lam, Ha. Ada yang hendak kasi kuat lagi ditambah dengan, “Mim Ha, Mim, Dal.”



Budak-budak, akal pendek. Biarkanlah. Mujur budak-budak tidak tahu berCCTV.


No comments:

Post a Comment