March 26, 2011

Kebersihan

Hari ini, bersolat Zohor di sebuan stesen minyak. Musosyen*.

Tatkala hendak berwuduk, sedang leka berkumur-kumur di tempat berwuduk tiba-tiba mata menangkap segumpal kahak, hijau pekat warnanya, berenang-renang di saluran air enggan melepaskan lekapannya daripada simen. Hendak termuntah rasanya.

Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Itu yang telah diterapkan sejak kecil. Kahak di tempat wuduk bukan tanda kebersihan terjaga. Apabila kebersihan tidak terjaga maka keimanan pun kurang terjaga. Bersih itu bukan bersih fizikal semata tetapi juga bersih hati dan emosi. Kahak yang ditingalkan tanda tuannya tidak memperdulikan perasaan orang lain dan insan yang terpaksa membersihkannya (sayalah itu).

Ketika hendak solat, saya teringat firman Allah dalam Surah Al-Ankabut : 45 yang bermaksud :

Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran, dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun) sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan.

Aduhai diriku, semoga solat yang kudirikan menjadi benteng daripada aku berlaku sumbang di muka bumi Allah ini.

Teringat juga keadaan kebanyakan banyak masjid atau surau yang tidak terjaga kebersihannya terutama tandasnya. Manifestasi ke atas apakah semua ini?

*Musosyen – Musolla di stesyen.

No comments:

Post a Comment